Schijf van Vijf


De Schijf van Vijf

van het Voedingscentrum

schijf van vijf

In maart 2016 is de recente versie van de Schijf van Vijf gelanceerd, daarnaast heeft de Gezondheidsraad nieuwe Richtlijnen Gezonde Voeding bekend gemaakt.

De Schijf van Vijf is een prima hulpmiddel om dagelijks voor verantwoorde voeding te kiezen. De schijf bestaat uit 5 vakken met daarin verschillende productgroepen voedingsmiddelen. Wanneer je dagelijks voldoende varieert met deze voedingsmiddelen, de juiste hoeveelheden hanteert en producten die niet in de schijf voorkomen zoveel mogelijk probeert te vermijden, kun je gemakkelijk een gezond eetpatroon opbouwen en krijg je alle benodigde voedingsstoffen binnen.

De vijf vakken

De vijf vakken staan voor de volgende productgroepen voedingsmiddelen:

  • Groente en fruit
  • Smeer- en bereidingsvetten
  • Vis, peulvruchten, vlees, ei, noten en zuivel
  • Brood, graanproducten en aardappelen
  • Dranken

Het advies is om veel te variëren binnen de vijf vakken en steeds voor een ander product te kiezen.

Bepaalde groepen zijn apart zichtbaar gemaakt, zoals bijvoorbeeld binnen het vak groente en fruit. Deze beide groepen staan apart omdat voor fruit een ander advies geldt dan voor groente, je kunt het één dus niet vervangen door het ander.

Aanbevolen hoeveelheden

De dagelijkse aanbevolen hoeveelheden zijn per leeftijd en geslacht verschillend. Gebruik deze handige tool van het voedingscentrum om de hoeveelheden te berekenen die voor jou geschikt zijn.







In het vak vis, peulvruchten, vlees, ei, noten en zuivel zijn er 3 aparte groepen te onderscheiden:

  • Vis, peulvruchten, vlees en ei
  • Noten
  • Zuivel

Vanwege de verschillende samenstelling van de producten binnen deze groepen is ook hier het advies: varieer zoveel mogelijk.




Het advies van het Voedingscentrum

  • Eet veel groente en voldoende fruit
  • Eet meer granen, vooral volkoren, zoals volkorenbrood, volkoren pasta en couscous en zilvervliesrijst.
  • Eet minder vlees en meer plantaardig; varieer met vis, peulvruchten, noten, eieren en vegetarische producten.
  • Neem voldoende zuivelproducten, zoals melk, yoghurt en kaas
  • Gebruik zachte- of vloeibare smeer- en bereidingsvetten.
  • Zorg voor voldoende vochtinname, zoals (kraan)water, thee en beperkt koffie.

Dag- en weekkeuzes

Nieuw in het advies zijn de dag- en weekkeuzes. Dag- en weekkeuzes
Het advies is om dagelijks niet meer dan 3 tot 5 maal voor iets kleins te kiezen buiten de Schijf van Vijf en hooguit 3 maal per week voor iets groters. Kijk hier voor welke producten je het beste kunt kiezen.


Niet in de Schijf van Vijf staan:

  • Producten met te veel zout, suiker, transvet of verzadigd vet of te weinig vezels, bijvoorbeeld roomboter, vet vlees, volle zuivelproducten, gezouten noten, witbrood en witte pasta

  • Voedingsmiddelen met negatieve gezondheidseffecten wanneer je er veel van neemt, bijvoorbeeld bewerkt vlees en dranken met veel suiker, zoals frisdrank en sap

  • Producten die niet bijdragen aan een gezonde voeding, bijvoorbeeld koek en snoep.


Gratis kennismakings
gesprek?
Neem contact op!

Gewicht in Balans Eibergen is aangesloten bij de BGN (Beroepsvereniging Gewichtsconsulenten Nederland, daardoor is het mogelijk dat de consulten (gedeeltelijk) worden vergoed door je zorgverzekeraar, kijk dat dus even na!

Heb jij recht op vergoeding?