Beweeg
richtlijnen

van de Gezondheidsraad


In augustus 2017 zijn de nieuwe beweegrichtlijnen van de Gezondheidsraad bekendgemaakt.

Volgens deze richtlijnen is het verstandig om minstens 2,5 uur per week matig intensief te bewegen.
Wanneer je matig intensief beweegt, gaan je ademhaling en hartslag omhoog, maar kun je daarnaast wel gewoon blijven praten. Het maakt niet uit hoe lang je beweegt, iedere minuut die je intensief beweegt (traplopen, fietsen, stevig wandelen) telt mee. Meer dan 2,5 uur bewegen per week is natuurlijk altijd nog beter!

Krachttraining

De Gezondheidsraad adviseert om regelmatig (minimaal 2 maal per week) spier- en botversterkende activiteiten te doen. Spierversterking kun je bereiken door middel van krachttraining, hetzij met gewichten of behulp van andere fitnessapparatuur of door oefeningen waarbij je je eigen lichaamsgewicht als weerstand gebruikt.
Botversterkende activiteiten zijn beweegvormen als hardlopen, wandelen en traplopen.
Fietsen en zwemmen geven minder belasting, zorg daarom voor voldoende afwisseling in je beweegactiviteiten zodat je lichaam soepel, sterk en in goede conditie blijft!


De nieuwe richtlijnen voor volwassenen en ouderen zijn bedoeld om mensen die niet of nauwelijks actief zijn te motiveren om meer te bewegen.

Volgens de Gezondheidsraad is het altijd beter om nog meer te bewegen, door meer te bewegen valt natuurlijk ook meer gezondheidswinst te behalen.


In het kort

De beweegrichtlijnen voor volwassenen en ouderen:

  • Bewegen is goed, meer bewegen is beter.
  • Doe minstens 150 minuten per week aan matig intensieve inspanning, zoals wandelen en fietsen, verspreid over diverse dagen. Langer, vaker en/of intensiever bewegen geeft extra gezondheidsvoordeel.
  • Doe minstens 2 maal per week spier- en botversterkende activiteiten, voor ouderen gecombineerd met balansoefeningen.
  • Voorkom veel stilzitten.







Kinderen

De beweegrichtlijnen voor kinderen van 4 tot en met 18 jaar:

  • Bewegen is goed, meer bewegen is beter.
  • Doe elke dag minstens 1 uur aan matig intensieve inspanning. Langer, vaker en/of intensiever bewegen geeft extra gezondheidsvoordeel.
  • Doe minstens 3 maal per week spier- en botversterkende activiteiten.
  • Voorkom veel stilzitten.




traplopen
Bron informatie: de Gezondheids
raad

Bron balansoefeningen: Margriet

Gratis kennismakings
gesprek?
Neem contact op!

Gewicht in Balans Eibergen is aangesloten bij de BGN (Beroepsvereniging Gewichtsconsulenten Nederland, daardoor is het mogelijk dat de consulten (gedeeltelijk) worden vergoed door je zorgverzekeraar, kijk dat dus even na!

Heb jij recht op vergoeding?